zondag, juni 18, 2006

The real hiphop is over here! KRS-One in Groningen

Gezien: KRS-One, 17 juni Oosterpoort Groningen
Mijn hiphopcollectie reikt niet verder dan een aantal cd’s van Eminem, NWA, Outkast en Chuck D., waarbij eigenlijk alleen de eerste nog met enige regelmaat in de cdspeler belandt. De keuze om naar het optreden van KRS-One te gaan is opvallend; het is een vreemde eend in de bijt tussen het NNO, Toneelgroep Amsterdam, Tracy Bonham en Radiohead. Hoewel, misschien maakt dit het rijtje wel compleet. Van alle optredens was dit wel degene waar ik het minst naar uitkeek, en waarbij de verwachtingen het laagst waren.

Deze verwachtingen leken na het optreden van Jawat uit te komen. Waar Jay Collin de heupen nog enigszins los wist te maken, en ik alleen het vrouwelijk schoon op het podium mistte dat door MTV in mijn beleving bij dit soort R&B artiesten hoort, zorgde Jawat ervoor dat ik niet anders kon dan stil staan kijken naar het drukke mannetje met ringbaardje en capuchon. Dit was inderdaad hiphop, waar KRS-one, ook wel ‘the teacher’ genoemd, de vader van was ... met angst zag ik het optreden tegemoet.

Maar vanaf de eerste tonen merkte ik dat ik me nergens zorgen om hoefde te maken. Als vanzelf gingen de handen de lucht in, de voeten van de vloer en stond ik uit volle borst mee te schreeuwen met het publiek. “The real HipHop is over HERE!!!” Aan het hele optreden was niks geforceerd, de interactie met het publiek verliep perfect, de raps waren overtuigend en de beats hard. Wat bovenal opviel was de sfeer. Iedereen deed gewoon waar die zin in had, en iedereen danste op zijn of haar manier. Regelmatig beukte je met je lichaam of armen (die immers constant in de lucht waren “YO!”) tegen stoere mannen met petjes, maar er was geen vleugje agressiviteit te bekennen. Wat gisteravond op het podium stond was kwaliteit. Volgend jaar weer!